Szent Imre

Általános Iskola és Óvoda
8000 Székesfehérvár, Budai út 4. OM 030070
22/318-232,  Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

jan.
29

MIÉRT HAVAZIK, S MIÉRT NEM?

2020. január 15., 22., 29. (szerdánként)

Oszkár és Piri, a Bóbita-foglalkozások emblematikus bábfigurái, harmadik ízben keltek életre január 15-én Bihariné Németh Zsuzsanna, Cserbán Zsanett, Lőrinczné Schvarcz Magdolna és Vladof Nikolett tanító nénik kezében. Az egérke és a tigris együtt vitatták meg, hogy melyik mesével ismerkedjenek meg ezúttal a kicsik.

Holle anyó története köré szövődött minden feladat. A gyerekek újra megerősítést kaptak abban, hogy a Mesék Birodalma azért csodás hely, mert itt a jó mindig elnyeri a jutalmát.

A mesével kapcsolatos beszélgetés után számláltak és a több-kevesebb fogalmával ismerkedtek ovisaink. Az írás-előkészítő feladatok során Holle anyó párnáit díszítették álló egyenesekkel, körökkel és csészevonalakkal. A lazító ujjtorna közben tréfás, pergő ritmusú mondókát memorizáltak hallás után.

Az apró kezek egyre inkább ügyesednek a rendszeres színezéstől, ragasztástól, az olló használatától. Egy sötétkék kartonra téli tájat varázsoltak a tanító nénik segítségével, melyből végül könyvjelző lett.

Munka közben dalt is tanultak a kicsik, és együtt énekelték a felnőttekkel: „Betemetett a nagy hó erdőt, mezőt, rétet …”; „Hóembernek se keze se lába, hóembernek pici szeme szén…”

Immár harmadik alkalommal látogattak az informatikaterembe is az óvodások. Teker Éva néni most is Peti játékaival várta őket. Elsőként az egérhasználatot gyakorolták egy kergetőzős feladattal, s ez egyben a kis kezek irányításának a képességét is fejlesztette. Utána iránygyakorlatok következtek, és az iskolához egyre közelebb kerülő kicsik szinte hiba nélkül emelték a jobb vagy bal kezüket Éva néni kérésére. Az irányok ismeretét igénylő játékban a formákat és a színeket is ügyesen fel kellett ismerni. A foglalkozás végén sok kisgyermek már egyedül ki tudott lépni a programból, ami azt mutatja, hogy digitális kompetenciájuk is fejlődik az iskolás időszak közeledtével.

Ismét elérkeztek óvodásaink „Angolországba” is, ahol Szalay-Fecske Orsi néni és Cookie cica régi ismerősként üdvözölte a kisgyermekeket. Lelkes és bátor nagycsoportosaink kivétel nélkül angol nyelven köszöntek vissza. Ezután következett a már jól ismert „Good morning song”. Vidám kis ovisaink ezt követően a számok és a testrészek skandálása után a „Rainbow colours song” segítségével tanulták meg a szivárvány színeit. Miután önállóan is elmondták ezeket, a „Touch the colour” mókás játék volt terítéken, mely során meg kellett érinteni az elhangzott színeket.

A farsangi időszak a Sakkpalota lakói számára is fontos. A mulatság idejére ők is jelmezbe bújtak. Miután a kicsik Bihari Zsuzsi néni segítségével kitalálták, melyik maskara mögött melyik báb bújik, Farkas Rita néni táncra hívta a lelkes csapatot. Bóbitásaink sorversenyen bizonyíthatták ügyességüket és rátermettségüket. Mivel mindannyian kiállták a próbát, segíthettek a Sakkpalota szakácsainak a fánkkészítésben. Szaporán ragasztgatták a cukorkákra emlékeztető matricákat, s készítettek szebbnél szebb kartonsütiket. Ezt követően a nagycsoportosok lufikat gyűjtöttek egy szivárvány-kendő alól, s azokat a rajtuk lévő számok szerint csoportosították. A foglalkozás közös tánccal és énekléssel zárult.

 

Képtár (iskola) > 2019-20. tanév > Bóbita - 3.

dec.
04

BÓBITÁSOK
A KECSKEGIDÁK KÖZÖTT

2019. november 13., 20., december 4. (szerdánként)

November 13-án az iskolánkba belépő nagycsoportosok és az őket váró tanító nénik régi ismerősökként köszöntötték egymást. A gyermekek tudták, hogy az asztalokon lévő órarendeken óvodai jelük is szerepel, így mindenki gyorsan és könnyedén megtalálta ülőhelyét.

MiutánPiri ésOszkár, a két bábfigura is üdvözölte bóbitásainkat, Magdi néni, Niki néni, Zsanett néni és Zsuzsi néni vezetésével a kis csapat „belépett” a Mesék Birodalmába. A hét kecskegida meg a farkas című mese meghallgatása után olyan feladatokat kaptak a kicsik, melyek szorosan kapcsolódtak a történethez. Számolási készségükre és téri tájékozódási képességükre egyaránt szükség volt ahhoz, hogy a gidákat biztonságos helyre tereljék az éhes fenevad elől.

A foglalkozáson éneklésre és kézműveskedésre is sor került. Az Így ketyeg az óra… kezdetű dal megtanulása után a dolgos kis sereg hűtőmágnest készített.

Az informatikateremben Teker Éva néni várta most is az óvodásokat, akik kiválóan emlékeztek az elmúlt foglalkozáson elhangzottakra. Megjegyezték a játék nevét, amivel játszottak az előző találkozáskor, és tudták azt is, melyik gombbal kell kattintani az egéren. Igaz, ez csak számukra tűnt játéknak, mert valójában sokat tanultak belőle. Ezúttal a formafelismeréshez és irányokhoz kapcsolódó feladatokkal ismerkedtek meg, de a már korábban megkedvelt színezős játékban is újabb szinteken próbálhatták ki ügyességüket. Még csak másodszor jártak a számítógépek között a kicsik, de máris jóval gyakorlottabban, bátrabban kezelték az eszközöket.

Orsi néni angolfoglalkozása az ismétléssel indult. Otto és Cookie cica, vagyis a bábok segítségével, a már jól ismert Good morning song vidám dallamait énekelve melegítettek be nagycsoportosaink, majd a testrészek angol neveit tanulták meg, persze ezt is énekkel és sok játékkal kísérve. Az ehhez a témához nélkülözhetetlen Head, shoulders, knees…kezdetű dalocskára kellett egyre gyorsabban megérinteni a megfelelő testrészüket, persze közben az éneklés sem maradhatott el. Maradt idő a Simon says… című játékra is, ahol Orsi néni példáját követve, már a bátrabbnál bátrabb ovisok adtak angol nyelvű instrukciókat egymásnak.

A Mikulás a Sakkpalota lakóit is szerette volna meglepni, ám a figurák ajándékait összekeverte. Bóbitásainknak, a kis segítőknek úgy kellett megtölteni a bábok csizmáit, hogy azokba csak olyan dolgok kerüljenek, melyek ugyanolyan hanggal kezdődnek, mint a mesebábok neve. Úgy tűnt, Hopp Huszárnak semmi sem jut, ám a nagycsoportosok építettek neki egy hóembert a táblán elhelyezett kartonokból. Felcsendült a Hóembernek se keze, se lába kezdetű dal, melynek éneklése közben Kati néni és a kicsik vidám táncra perdültek. A gyermekek ezután éhes krokodilokkal találkoztak, melyeket úgy kellett elhelyezniük a táblán, hogy azok mindig a többi figura felé tátsák szájukat. A foglalkozás dominózással zárult.

Igazán izgalmas és élvezetes utazást tettek óvodásaink a mozgáskotta foglalkozáson. A varázsfolyóra előkészített mozgáskotta jelmodulkészlet lapjain a béka, medve, nyuszi, mókus, madár, illetve a bohóc mozgását kellett leutánozniuk.

A bemelegítő mozdulatokat követően a kis varázslók reggelivel kínálták meg a varázsfolyón utazókat. Miután mindenki jól lakott, a mozgások leutánzását kiegészítették a varázsfolyó partján fellelhető színes dominókészlet zsákjai, melyek színét és a rajtuk található dominópöttyök számát kellett jó hangosan mondani ahhoz, hogy a varázsfolyón mindenki átjusson.

Képtár (iskola) > 2019-20. tanév > Bóbita - 2.

okt.
16

ISMÉT NAGYCSOPORTOS ÓVODÁSOK INTEGETTEK A „NAGYOKNAK”

2019. október 2., 9., 16. (szerda)

Október 2-án nagycsoportos óvodásaink először ülték körbe az iskola két, nekik átrendezett termében a kis munkaszigetek padjait. Igazi, komoly Bóbita foglalkozáson vettek részt.

Sok meglepetés várta őket: az asztalkákon színes munkafüzetek, névre szóló órarendek sorakoztak, a tanító nénik pedig bemutatták nekik Pirit és Oszkárt, a foglalkozások kabalafiguráit.

Békakirály meséjével kezdődött az „első iskolás kaland”, aztán a kicsik ügyesen válaszolgattak a történettel kapcsolatos kérdésekre. Niki néni, Magdi néni, Zsanett néni és Zsuzsi néni úgy állította össze a további feladatokat, hogy a gondolkodtató feladványok megoldása mellett legyen idő a mókára, daltanulásra, játékra és az alkotásra is.

A gyerekek először számoltak, majd szóbeli utasításokat követve, fegyelmezetten, nagy-nagy lelkesedéssel dolgoztak munkafüzeteikben. Ez után megismerték Fésüs Éva „Békanótájának” megzenésített változatát. A dal vidám hangjaira végigkígyóztak a padok között, miközben hangosan énekelték, hogy „Békakirály papucsának elveszett a párja…”. És valóban elveszett, mert az apró, gyékényből varrt lábbeli párját is meg kellett keresniük játék közben.

Ollót, ragasztót és színes ceruzát is használtak. Igazi remekműveket, békás füzetkéket készítettek. A jól sikerült óra után boldogan vonultak vissza megszokott helyükre, az óvodába.

Az első idegen nyelvi kalandozást Ottó és Süti cica megismerésével kezdték a gyerekek. Orsi néni kedves kis bábjai segítségével először is megtanulták az angol nyelvű bemutatkozást, majd a „Good morning song” és a TPR módszer használatával különféle mozdulatok is társultak az angol nyelven elhangzott kifejezésekhez. A foglalkozás végén a bátrabbnál bátrabb óvodások angolul is elköszöntek Orsi nénitől és a cicáktól.

Az informatikateremben Éva nénivel a gyerekek megkezdték ismerkedésüket a számítógépekkel. Már ezen első alkalommal odaültek a gépekhez, és olyan játékokat próbáltak ki, amelyekhez az egeret kellett használni. Voltak, akik most először fogták a kezükbe ezt az eszközt, de miután belefeledkeztek a játékba, már egyre ügyesebben kattintgatták a jobb gombot. Ők úgy érezték, hogy „csak” színeztek és horgásztak, de közben koordinációs képességeik is alakultak, s erre nagy szükségük lesz majd elsősként az iskolában.

Az óvoda falai között megbújik egy csodálatos hely, a Sakkpalota. Kapuján belépő óvodásainkat Zsuzsi néni köszöntötte. Miután a gyerekek megismerkedtek a mesebábokkal, s megszámlálták, egy sereg hány figurából áll, játék következett. Először ellentétpárokat kerestek, majd a „Keresztes Király mondja” elnevezésű mozgásos próbatétel következett. A téri tájékozottság fejlesztését szolgálta az az irányjáték, mely során bábok rajzával díszített babzsákokat rakosgattak az utasításoknak megfelelően. Hangos kacajban törtek ki bóbitásaink az utolsó játék, a „Mutasd meg, hol hordod!” során. A foglalkozáson felcsendült a Sakkpalota indulója, a Cikkcakk sakk dal is, melyre egy egyszerű koreográfiát is megtanultak az ovisok.

Az első mozgáskotta-foglalkozáson kis bóbitázóink – a marokzsákok használatával – rakétákká alakultak. Rita néni szavait nyomon követve kellett helyesen reagálniuk a zsákok színének, valamint a rajtuk szereplő figuráknak megfelelően. A mindig nehezebb és nehezebb feladatok ügyes megoldása után, igazi elefántos túrára indultak, ahol elefánt-fogót játszottak, közösen a foglalkozásvezetővel.

A következő Bóbita foglalkozásra november 13-án várjuk nagycsoportosainkat.

Képtár (iskola) > 2019-20. tanév > Bóbita - 1.