Szent Imre Általános Iskola és Óvoda

   8000 Székesfehérvár, Budai út 4. OM 030070
   E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. Tel: 22/318-232

Álláspályázat

május
08

A BETELJESÜLŐ KÍVÁNSÁGOK

2019. április 3., 24., május 8. (szerda)

Magabiztosan érkeztek óvodásaink az utolsó Bóbita-foglalkozásra a leendő tanítókhoz, Boda Detti nénihez és Vámosi Attiláné Anikó nénihez. Most már a becsengetést jelző csengőszótól kicsengetésig tartott a munka.

A foglalkozás kezdetén Benedek Elek egyik meséjét hallgatták meg a nagycsoportosok, majd az elérhető kívánságokról és az ígéret betartásáról beszélgettek. Megemlítették a víz fontosságát, hisz nemrég volt a víz világnapja. Magasba lendültek a jelentkező kezek, amikor a világnaphoz kapcsolódva „v” betűs szavakat gyűjtöttek a gyerekek a tanító nénik kérésére.

Ezt követően horgászat indult: csipesszel és ceruzával fogtak ki halakat a leendő elsősök, próbára téve kézügyességüket. Az irányokat is gyakorolták úgy, hogy a tanteremmel ismerkedve gyűjtöttek tárgyakat, amit a táblához, ajtóhoz viszonyítottak. Majd balra-jobbra úszó halacskákat kerestek, végül számláltak, csoportosítottak, elmélyítették a több-kevesebb-ugyanannyi fogalmakat.

Egy ujjtornáztató versike után csendesen hullámzó Balatont rajzoltak, már a hamarosan tanulandó írás előkészítését szolgáló betűelemeket alakítottak. Csodálatos csészevonalak készültek a munkafüzetben.

Végül halacskát barkácsoltak, s utána nagy horgászással fejeződött be a foglalkozás. A kifogott halakat sebesen partra húzták, végül boldogan vitték magukkal az óvodába a „zsákmányt”.

Kinek három, kinek több kívánsága volt az utolsó Bóbita végén. Volt, aki egy ölelésre bújt a tanító nénikhez, volt, aki Oszkárral szeretett volna még egyszer kezet fogni, de többen azt kívánták: bárcsak lenne még sok-sok ilyen foglalkozás. Szeptemberben, az iskolában ez meg is valósulhat.

A következő szerdán, az utolsó informatika-foglakozásukon a „bóbitázók” ismét az interneten kalandoztak. Teker Éva néni természetesen olyan játékokat mutatott most is az óvodásoknak, amelyekkel nem csak élményeket gyűjtöttek, hanem részképességeik is fejlődtek.

Relációkat gyakoroltak az építős játékban, majd fürge kis békák segítségével ismerkedtek a térbeli irányokkal, elhelyezkedéssel. Mindeközben már tényleg nagyon ügyesen használták a számítógépes egeret, ami finommotorikájuk fejlődéséről is tanúskodik. Azok a kis ovisok, akik az első foglalkozáson még megszeppenve keresték a jobb egérgombot, most bátran és határozottan irányították az eszközt, ezzel is mutatva, hogy ők már ebben is készen állnak az iskolára.

Az angolfoglalkozáson Szalay Orsi néni és az állandó főszereplő, Süti Cica ismét a gyerekek életkorának megfelelő, játékos feladatokkal várta az iskolába készülőket. A London Bridge című körjátékot hamar

Bővebben...:

márc.
27

PIROSKÁVAL ÉS A NYUSZIVAL IS TALÁLKOZTAK

2019. március 6., 20., 27. (szerda)

Ismét egy mesével, no meg persze Oszkár tigris és Piri egérke feladataival várták a leendő tanító nénik, Boda Bernadett és Vámosi Attiláné az óvodásokat a „bóbitás szerdán”, az iskolában.

Ezen az iskola-előkészítő foglalkozáson Piroska és a farkas történetét dolgozták fel, ám most képek segítségével maguk az óvodások meséltek. Ezt követően vidáman keresgéltek a „talált tárgyak” között, mi is tartozhat a meséhez.  A képzeletbeli erdei barangolás során alaposan megvizsgálták a fenyőerdőt, és ugyanolyan magas fákat kerestek a táblán és a munkafüzetben, gyakorolva a kisebb, nagyobb, ugyanakkora fogalmakat.  Piroska még a kabátját is elveszítette, de a gyerekek hamarosan megtalálták az erdei útvesztőben.  Oszkár tigris bújócskázott velük: hol a fa mögé, hol a fiókba vagy a szekrénybe, esetleg a szék alá bújt, ám a gyerekek az irányok megadásával mindig megmondták, honnan kukucskál. Egy dalocskával folytatták a kirándulást, majd kismadarat, törpéket, óriásokat varázsoltak a terembe mozgásuk utánzásával.

A foglalkozás zárásaként hóvirágos könyvjelző készült, amire pillangót, kismadarat, méhecskét is rajzoltak a kis bóbitázók.

A következő szerdán a számítógépek között, Teker Éva nénivel újabb játékokkal találkozhattak az óvodások. Ezúttal is olyan készség- és képességfejlesztő elfoglaltságokat próbálhattak ki, amelyek nem csupán az informatikában, de az iskolai tanulás során is segíthetik a leendő elsősöket. Elsőként megismerkedtek Pannival, aki epret gyűjt a kosarába, de egy falánk kis hernyó minduntalan próbálja elcsenni az édes gyümölcsöt előle. A gyerekeknek kellett segíteni, hogy a kislány ügyesebben és gyorsabban érje el a finomságokat, mint a hernyócska. A célirányos kézmozgatás után a figyelmük tornáztatására került a sor: a lila kalapok alatt bujkáló kiskacsának kellett a nyomára bukkanni. Végül a legnagyobb koncentrációt és legtöbb képességet igénylő játék következett. Ennek során egyre több és több kép közül keresgélték az állatkölyköket ábrázoló fotók párjait. Szükség volt mindehhez figyelemre, finommotorikára, emlékezetre és gyorsaságra is.

Az angoltanulás gyerekeknek – Szalay Orsi néniveljátékosan az igazi, így Cookie cica ismét sok jókedvvel és kacagással várta az nagycsoportosokat. Ez alkalommal az öltözködés volt a középpontban. Miután Cookie cicát felöltöztették, majd levetkőztették, a ’put on’, ’take off’ kifejezések és a ’hat’, ’shoes’, ’trousers’ szavakon keresztül egy új dallal is megismerkedtek ovisaink.

A harmadik szerdán Bihari Zsuzsi néni csendbe burkolódzva fogadta az óvodásokat a Sakkpalotában. A gyerekek énekkel és hangos kukorékolással próbálták felébreszteni a még szundikáló bábokat. Futi Futó volt az

Bővebben...:

febr.
27

NEGYEDSZERRE BÓBITÁZTAK
AZ ÓVODÁSOK

2019. február 6., 13., 27. (szerda)

Negyedik alkalommal érkeztek saját és „vendég” óvodásaink az iskolába, hogy a leendő tanító nénik – Boda Bernadett és Vámosi Attiláné – vezetésével egy újabb mese varázslatos világába utazzanak el. Ezúttal Borsószem hercegkisasszony történetét hallgatták meg közösen, majd Oszkár tigris és Piri egérke változatos feladatait is megoldották.

Először arról értesültek a gyerekek, hogy a hercegkisasszony nyaklánca elszakadt, s e hír hallatán azonnal elkezdték megkeresni a megfelelő gyöngyöket.

A továbbiakban a tanító nénik egy elsőre nehéznek tűnő feladatot adtak a kicsiknek, de miután közösen is elvégeztek néhány gyakorlatot, már önállóan is sikerült a megkezdett sorozatot folytatniuk. Az irányok gyakorlása során különböző tárgyakat kerestek meg a tanteremben – meglehetősen gyorsan és szemfüles módon. A játékos tanulás után dalos mondókával pihentették kezüket az óvodások.

A foglalkozás zárásaként koronát készíthettek a gyerekek úgy, hogy különböző „drágakövekkel”, azaz papírból kivágott formákkal díszítették azt, igazán aprólékosan és lelkesen.

A következő „bóbitázós” héten az informatikateremben ismerhettek meg új dolgokat a gyerekek, természetesen itt a számítógépekkel kapcsolatban. Éva néni az interneten elérhető játékokból mutatott néhányat a kicsiknek. Az ő korosztályuknak való weboldalról azokat a játékokat próbálták ki, amelyek az iskolához is szükséges készségeket fejlesztik. Megfigyelőképesség, színek azonosítása, finommotorika – ezekben szépen ügyesedtek az ovisok, de ők ebből csak annyit láttak, hogy az egyre célirányosabban kezelt egér segítségével játszottak egy jót.

Orsi néni most is angol nyelvi foglalkozással várta a kicsiket.Cookie cica és Lulu segítségével felidézték az eddig tanult szavakat, majd a testrészek neveiről tanultak leendő elsőseink. Ezután a kicsik és nagyok között egyaránt népszerű „Head, shoulders, knees and toes” kezdetű dalt tanulták és énekelték közösen, miközben szinte észrevétlenül gyakorolták a megérintett testrészek elnevezését is.

A sakkteremben is negyedik alkalommal találkoztak Zsuzsi nénivel a leendő elsősök. Itt a Sakkpalota lakóit látogatták meg, akik nagyon szeretik a bújócskát. Ám bóbitázóink könnyedén rábukkantak a kis rejtőzködőkre az alak-háttér észlelésének fejlesztésére szolgáló játék során. Ezt követte egy párkereső feladat, melyben meg kellett keresni az ugyanolyan kis bábot, mint a sor elején lévő. A mókából azonban kimaradt a búslakodó Keresztes Király, aki elvesztette kincsesládája kulcsát, ám a kicsik azonnal a segítségére siettek, s az öreg királlyal együtt kukkantottak bele az újabb játékokat rejtő ládikóba. A közös kirakózást krokodilok etetése, majd célba dobás követte.

A mozgáskotta teremben óvodásainkat ezúttal is Detti néni várta izgalmas, képességfejlesztő játékokkal. A gyerekek a foglalkozás elején elárulták egymásnak kedvenc állatuk nevét, majd megismerkedtek az állatos marokzsákokkal, melyekkel rengeteg mozgásos játékot játszottak. A csoport tagjai egy kis időre autóvá változtak, és a közlekedési lámpa színeinek megfelelően mozogtak a tornateremben. A foglalkozás zárásaként a gyerekek állatok képeit állították sorba, majd miután egy képet eltűntetett a tanító néni, emlékezetből sorolták fel a megfelelő sorrendet.

 

Képtár > 2018-19. tanév > Bóbita - 4.

jan.
23

ÁLLATKERTBEN OSZKÁRÉKKAL

2019. január 9., 16., 23. (szerda)

Iskolába készülő saját és „vendég” (más óvodákból foglalkozásainkra látogató) óvodásaink már ismerősként jönnek az iskolába. A mindig három foglalkozásból – iskolával ismerkedős, informatika és angol, illetve sakk és mozgáskotta – álló, Bóbita elnevezésű programunknak ezúttal a tanító nénik által tartott szerdájára érkeztek a kicsik.

Oszkárés Piri, a tanítók foglalkozásának állandó báb-szereplői most egy állatkerti kalandokat tartogató játékos tanulással várták az ovisokat. Állatos mese, állatos mondókák, állatos párosító játékok segítségével sok-sok új ismeretet is szereztek a gyerekek amellett, hogy egyre otthonosabban mozognak az osztálytermekben, és egyre figyelmesebben vesznek részt ezeken az izgalmas találkozásokon.

Az Oszkár-füzetben is állatkerti feladatokat kellett megoldani, amelyekhez szükség volt figyelemre, némi kézügyességre, de még egy kicsit számolásra is. Persze ezeket a tevékenységeket mindig szívesen végzik a nagycsoportosok. A legizgalmasabb feladatok egyike minden alkalommal a kézműves tevékenység, ami most sem maradhatott el. A rengeteg megemlített állat közül Oszkárt, a kistigrist készíthették el az óvodások spatulabáb formájában.

A foglalkozást követően boldogan és büszkén emelték magasba az elkészült tigriseket, így valódi „tigriserdőt” láthattak a tanító nénik búcsúzáskor.

A második szerda – mint mindig – az informatika- és angoltanulásról szól. A számítógépek között PC Peti már ismert játékai mellett újakat is megtanultak a kicsik. Egyre ügyesebben kellett kezelni az egeret a feladatokban, és most az irányok gyakorlására is lehetőség volt a különböző formák balra és jobbra forgatásához. A számítógépes rajzolást is kipróbálhatták az ovisok, különböző rajzeszközöket és színeket használva. Kreatívan és változatosan alkalmazták a tanultakat, bizonyítva, hogy minden egyes közös tanulással egyre alkalmasabbá válnak az iskolai kihívásokra.

A harmadik angol nyelvű foglalkozás alkalmával, Cookie cica ismét legjobb barátjával, Luluval a kék

Bővebben...:

nov.
21

ÚJ BARÁTOK A BÓBITÁN

2018. október 24., november 14., 21. (szerda)

A bóbitázó nagycsoportosok második alkalommal a Kristálytónál tettek képzeletbeli kirándulást. Boda Bernadett, Detti néni és Vámosi Attiláné, Anikó néni már ismerősként köszöntötte a nagycsoportosokat. Az előző alkalomhoz hasonlóan most is velük volt Oszkár, a tigris és Piri, az egér.

Ráhangolódásként Gryllus Vilmos Békavacsora című dalát hallgatták meg, majd a táblán lévő képekből gyűjtötték össze azokat, amelyekre szükségük lehet egy kirándulás során. Mozdulatokkal kipróbálták a távcsövet, a fényképezőgépet, és még térképet is hajtogattak. Ezután egyensúlyozva keltek át a tavon, a tavirózsák levelein keresztül. Itt szóba került a türelem és egymás segítése is. Megbeszélték azután, mely állatok élnek a tóban. Sok-sok ismerete volt a nagycsoportos óvodásoknak a víziállatokról, élőhelyükről, táplálkozásukról, szaporodásukról és sok érdekességet is megosztottak egymással. Sajnos a tóban hulladékokat is találtak, ezért beszélgettek a környezet védelmének fontosságáról és a szelektív hulladékgyűjtésről. Egy vitorlás hajóval indultak tovább, és már a levegőbe is hullámokat rajzoltak. A búvárruhás Piri és Oszkár csupa olyan feladatot hozott, amelyek a hullámvonal írását segítették.

A foglalkozás végén minden nagycsoportos elkészíthette a saját Békakirályát, melyek egy kis ügyességgel sok-sok legyet tudtak elkapni.

A második angol nyelvű foglalkozás során, Cookie cica legjobb barátjával, Lulu kenguruval közösen várta a nagycsoportos óvodásokat. Ez alkalommal a színek angol neveit sajátították el. Orsi néni egy mókás történetet ismertetett meg a gyerekekkel, ami Lulu, a kék kenguru színes lufijaival esett meg.

Az informatikaterembenTeker Éva nénivel – ismét PC Peti játékaival ismerkedtek a gyerekek. Most még többet kellett az egérrel ügyeskedni, hogy minden alakzat a helyére kerüljön a különböző képeken. Ehhez először alaposan szemügyre kellett venni a mintákat, hogy színében és formájában is a megfelelő elemet szállítsák a helyére az apró kis kezek a „fogd és vidd” módszerrel.

A foglalkozás végén a korábban megismert játékok: a horgászat és a színező is előkerült.

Bóbitásainkat Bihari Zsuzsi néni és a várkapuban felsorakozó mesebábok várták a Sakkpalota foglalkozáson. A bábok nevének és mozgásának átismétlése után a gyermekek elhelyezték a sakkszőnyeg megfelelő mezőin figurákkal jelölt babzsákjaikat. Felcsendült a jól ismert Cikkcakk sakk dal, melyet a gyermekek suttogva és teljes hangerővel egyaránt szívesen énekeltek. A találkozó egy rendhagyó bújócskával zárult, mely során a gyermekek által elrejtett Keresztes Királyt kellett megkeresnie a hunyóknak. 

Sümegi Évi néni mozgáskotta foglalkozásán a gyerekek a már megismert játékok közül játszottak néhányat. Ezt követően a marokzsákot a térdük közé szorítva ugráltak a teremben kirakott akadályok között. Megismerkedtek a kottalapok egy részével is, így a páros lábon való szökdelés, a terpeszbe ugrás, valamint a béka szimbólumával. A leginkább az ezekből a kottalapokból kirakott pálya teljesítése nyerte el tetszésüket.

Képtár (iskola) > 2018-19. tanév > Bóbita 2.
okt.
17

ÚJRA NAGYCSOPORTOSOK KALANDOZNAK ISKOLÁNKBAN

2018. október 3., 10., 17. (szerda)

Elkezdődött a tanév nagycsoportosaink számára is az iskolában. A jövő tanévben első osztályt kezdő óvodásaink, valamint a más óvodákból hozzánk beiratkozni szándékozó kisgyermekek elkezdték az ismerkedést leendő tanítóikkal és a tanulással.

Mindez persze még nagyon is „ovis” formában történt, hiszen a „tanórákat” tartó tanító nénik inkább játszottak, mint komolyan tanultak a gyerekekkel.

Bóbita elnevezésű iskola-előkészítő foglalkozás-sorozatunk minden foglalkozása három részből áll, s ezekre az alkalmakra mindig szerdai napon érkeznek hozzánk a kicsik.

Az első Bóbita foglalkozáson – Boda Bernadett, Detti néni és Vámosi Attiláné, Anikó néni vezetésével – egy képzeletbeli cirkuszban kalandoztak a nagycsoportosok. A cirkuszi sátor felállítása után segítettek a bohóc labdáit rendezni méretük és a rajtuk lévő pöttyök száma szerint. Az Oszkár és Piri bábok segítségével bátran párosították az ugyanolyan labdákat, majd a foglalkoztatófüzet feladatait felhasználva színeztek, ragasztottak, gyakorolták a számok fogalmát. Egy manócska bőrébe bújva közös mondókázáson vettek részt a gyerekek, a foglalkozás végén pedig mindannyian elkészítették a bohócos varázsceruzát, amivel otthon is rajzolni tudnak.

Az első informatikafoglalkozáson Teker Éva néni először a számítógéptermet mutatta meg a gyerekeknek, majd megismerték azokat az eszközöket, amelyeknek a segítségével ügyesedni fognak: a billentyűzetet, az egeret, a monitort és a kivetítőt. Megismerték PC Petit is, aki máris hozott nekik két játékot. Az egyikkel színeztek, a másikkal horgásztak az óvodások. Ezekkel persze észrevétlenül fejlődtek is, elsősorban a finommotorika vagy a tér- és síkbeli tájékozódás terén. Mert a számítógép-használat ebben az életkorban – megfelelő módon alkalmazva – kiválóan szolgálhatja a képességfejlesztést.

Az első játékos angol nyelvű foglalkozás alkalmával – Szalay Orsi néni mellett – Cookie cica várta és bátorította az óvodásokat, hogy angol nyelven köszöntsék, utánozzák mozdulatait és szavait. A TPR módszer segítségével könnyedén sajátították el az egyszerűbb mozdulatokat, mint: Sit down! Stand up! Strech up and strech down! Move! Turn around! Ezután Cookie arra bátorította a gyerekeket, hogy énekeljék vele együtt a „Good morning” című dalt, mely a már ismert mozdulatok mellett csendült fel.

A Sakkpalotába belépő nagycsoportosokat Bihari Zsuzsi néni várta. A sakkvászon alá bújva a gyermekek mesefigurával díszített babzsákokat találtak. Rövid versikékbe foglalva ismerték meg a figurák nevét, majd ezt követően el is helyezték őket az óriási sakkszőnyegen. Bóbitásaink számláltak, sorozatokat oldottak meg, memóriajátékot játszottak. Játékos formában gyakorolták a sor, vonal és mező fogalmát. A foglalkozás végén három, a teremben elrejtőzködő Pici Gyalogot kellett a talpraesett óvodásoknak megkeresni.

Sümegi Évi néni, aki a mozgáskotta teremben várt az ovisokra, szintén adott marokzsákot a játékhoz. Úgy mozogtak, futottak, ugráltak a gyerekek a mozgáskotta programnak köszönhetően, hogy eközben figyelniük kellett a színeket és persze a helyeket is, ahol a feladatokat végezték. Évi néni is mesélt a sok mozgás közben egy kis mesét, így azért pihenni is volt módjuk közben a kicsiknek.

A következő, három szerdából álló Bóbita-foglalkozáson újabb kalandok és ismeretek várják a nagycsoportosokat, hogy ezzel is könnyebbé váljon majd számukra a jövő őszi iskolakezdés.

Képtár (iskola) > 2018-19. tanév > Bóbita 1.