A MOLNÁR TAVÁTÓL A PAPÍRHALAKIG
2018. március 22. (csütörtök)
„Csipp,
csepp,
egy csepp,
öt csepp
meg tíz:
olvad a jégcsap,
csepereg a víz.”
(Weöres Sándor: Olvadás)
A víz világnapjának megünneplését az 1992. évi Rio de Janeiro-i környezetvédelmi konferencián kezdeményezték. Ennek hatására az ENSZ március 22-ét nyilvánította e nappá, felhívva a kormányok, szervezetek és magánszemélyek figyelmét a víz fontos szerepére életünkben. Cél, hogy óvjuk, védjük környezetünket, s ezen belül a Föld vízkészletét.
Így aztán minden évben megemlékezünk erről óvodánkban is, a Zöld Jeles Napok keretében.
Ebben az esztendőben Totsche Andrásné Tünde néni fogadta a csoportokat a mozgáskotta teremben, hogy elkalauzolja óvodásainkat a vízimolnár tanyájára. Egy tanulságos kis történet kapcsán hívta fel a gyermekek figyelmét az óvó néni a víz tisztaságának és környezetünk megóvásának fontosságára.
Az óvodások a molnár tavacskájától és vízimalmától indultak „kirándulásukra”. Sajnálatos módon a korábban ott megfordult kirándulók beledobálták a szemetet a tóba, ezért az állatvilág és a növényvilág segítségre szorult. A gyermekek aktívan vettek részt a mentésben. Lápos, mocsaras vidéken jutottak el a szárazföldre, ahol megcsodálhatták Földünket. Szó esett a tengerekről, óceánokról, ezek élővilágáról, ivóvízkészletünk megóvásáról.
A gyermekek kíváncsiságát a papírhalak horgászása tovább fokozta. Vékony stégen állva próbálták „horogra” akasztani a lubickoló halakat. Akinek sikerült, a falon lévő akváriumba helyezte őket, hogy a foglalkozások végén megcsodálhassuk az öt csoport által összegyűjtött színes kopoltyúsokat. Végül az ovisok vékony pallón egyensúlyozva vitték az éltető vizet a molnár tavacskájába.
A Víz világnapjáról történő megemlékezést minden évben kiemelten fontosnak tartjuk, így idén interaktív keretek között, játszva ismertettük meg a gyermekekkel a víz tulajdonságait, felhasználhatóságát.
HÚSVÉTVÁRÓ KÉZMŰVES JÁTSZÓHÁZ
2018. március 22. (csütörtök)
Vidám zsivaj töltötte meg iskolánk egyik első emeleti tantermét a tavaszi szünet előtt két nappal.
Lőrinczné Schvarcz Magdi néni ügyes kezű felsősökkel várta az alsósokat a hagyományosnak számító tavaszi kézműves játszóházunkba.
Már napokkal korábban jókedvű készülődés előzte meg az eseményt. Tarka plakát hozta lázba a segítő kedvű nagyokat, és csábította az alkotó kedvű kisebbeket.
A felsősök rajz- és technikaórákon ki is próbálhatták a kedves ötleteket, hogy felkészülten mehessenek a foglalkozásra.
Nyuszis és bárányos képeslapok készültek ragasztással, színezéssel. Az is kiderült, hogy a fiúk is szívesen ragadnak varrótűt, mert néha lányokat meghazudtoló ügyességgel öltögették össze a filcvirággal díszített tojásokat. Nagy sikere volt a gipsztojások festésének: egy jó beszélgetés, nevetgélés, az elmélyült pingálás mindenkit feltöltött.
Mókás, papírgömbtestű nyuszi, bari, tyúkocska és kacsa rugózott sok kisgyerek kezében a foglalkozás után. Aki apró édességet szeretett volna családtagjainak ajándékozni, az sem maradt ötlet nélkül, mert kartonból kosárkát vagy cukortartó dobozt készíthetett.
A teremben megforduló felnőttek mindegyikének a legnagyobb ajándékot a gyerekek öröme, a kicsik és nagyok összefogása jelentette. Itt nem volt veszekedés, vita, mindenki feltöltődve, vidáman távozott. Ha csak egy apró papírból, textilből vagy gipszből készült tárgyat küldhettünk haza húsvétra a gyerekek otthonaiba, nekünk már megérte dolgozni, de úgy érezzük, ennél szívbélibb ajándékkal is hozzájárulhattunk családjaik ünnepéhez.
RAJZPÁLYÁZAT DÍJÁTADÓJA
A MEGYEHÁZÁN
2018. március 21. (szerda)
Két növendékünk, Farkas Réka Rebeka 5.a, valamint Molnár Dorka 6. osztályos tanuló meghívást kapotta Megyeháza Dísztermében megrendezett rangos eseményre. Itt tartották a „Megyei Klímastratégia és Megyei Éghajlatváltozási Platform létrehozása Fejér Megyében” című programhoz kapcsolódó zárókonferenciát, melynek indító eseménye a „Klímaváltozás Fejér megyében” című rajzpályázat díjátadója volt.
A gyerekeket Csák Lajos igazgató úr és felkészítő tanáruk, Lőrinczné Schvarcz Magdolna kísérte el.
Dr. Molnár Krisztián– a Fejér Megyei Közgyűlés elnöke – megnyitó beszédében elmondta: amikor a környezetvédelemről gondolkodunk, akkor a jövőnkről gondoskodunk, és így mi sem természetesebb, hogy a jövő nemzedékét, a gyerekeket is meg kell szólítania egy ilyen rendezvénysorozatnak. Ezért hirdettek rajz-, fotó- és logópályázatot minden korosztály részére, illetve az alkotások mellé minden pályázótól kértek egy rövid írásos anyagot, melyben a tanulók azt is leírhatták, hogy a saját családjukban hogyan próbálják óvni a környezetet.
Másfél esztendő alatt több ezer gyermeket sikerült bevonni a klímavédelem témakörbe, melynek következtében Fejér megye a közelmúltba ki is érdemelte a „Klímabarát megye” címet. Nagy örömünkre, ehhez hozzá tudott járulnia mi iskolánknak is az a 14 tanulója, aki benyújtotta alkotását erre a pályázatra. Közülük részesülhetettRebeka különdíjban, Dorka pedig 3. díjban.
Gratulálunk a két tanulónak, és kívánjuk, hogy még sok szép sikert érhessenek el az ilyen fontos mondanivalót hordozó projektek keretében!
A városi hírportál képes beszámolóját itt tekinthetik meg!
TAVASZI NYÍLT ÓRÁK
2018. március 20-21. (kedd, szerda)
Tavaszi nyílt óráinkra az első, a harmadik és az ötödik évfolyamra járó tanulóink szüleit vártuk.
Elsőseink mostanra már nagyon „beletanultak” az iskolai életbe, így az ősszel megismert SANSZ-elemek mellett ezúttal matematika- és magyarórákon is láthatták legkisebb diákjainkat szüleik. Megmutathatták, hogy milyen ügyesen tudnak már olvasni, mennyi mindent tudnak a betűkről, beszédhangokról, és hogy milyen jól megy nekik a tíz átlépése a számolásban. Különösen a kicsik szülei számára hasznos egy ilyen nyílt óra megtekintése, mert jobban megismerhetik az iskolai követelményeket, de az is érdekes lehet, hogy milyen a kisgyermek viselkedése társai között.
Az elsősök szülei októberben már megnézhették „belülről” sajátos iskolai programunk – a SANSZ – két elemét, az angolt és a sakkot. Most az informatika- és a néptáncórákra látogathattak az anyukák és az apukák. A számítógépek kezelésében sokat ügyesedtek a tanév kezdete óta a gyerekek: önállóan kezelik az általuk használt programokat, megértik pedagógusaik szakszavakat is tartalmazó iránymutatásait.
A néptáncbemutatókon a játéké volt a főszerep. Ezek a népi gyermekjátékok persze nem csak kellemes időtöltésül szolgálnak, hanem fontos részét képezik a kicsik mozgásfejlesztésének is.
Harmadik évfolyamon magyar-, matematika- és környezetismeret-órákat látogathattak az érdeklődők. Az egy évvel korábbi nyílt órák óta eltelt időben okosodtak, ügyesedtek a gyerekek, tudásuk mélyült, szerteágazóbb lett. Ezeken az órákon már többet olvastak, bonyolultabb feladatokat végeztek, mint másodikos korukban. Azt is láthatták a szülők, hogy gyorsabban elvégzik a munkát, így többet is tudnak dolgozni egy-egy tanóra alatt.
Az ötödikesek szintén magyar- és matematikaórákon, illetve természetismeretórán mutatták meg magukat a hozzájuk látogatóknak. Ez a tanév több változást is hozott ezen évfolyam tanulói számára. Több pedagógus tanítja őket, mint alsóban, de a felső tagozat más kihívások elé is állította őket. Egyre önállóbbá és hatékonyabbá kell válniuk a tanulásban, a megszerzett ismereteket gondolkodva, kreatívan kell alkalmazni. Ebből az egyre önállóbbá váló ismeretszerzésből mutattak ízelítőt szüleiknek, nagyszüleiknek az ötödikesek.
Mindhárom évfolyamon nagy számú érdeklődő figyelte a gyerekeket és a pedagógusokat. Akadt olyan osztály, ahol az egyébként sem kevés „vendégváró” szék mellé pótszékeket is be kellett tenni. Örömmel fogadtuk a hozzánk látogató szülőket, és különösen jólesett az órákat tartó pedagógusoknak, hogy többen megköszönték a lehetőséget a betekintésre.
A nyílt órák igazi haszna az, hogy általuk a szülők és pedagógusok még jobban együtt tudnak működni a gyerekek fejlődésének elősegítése érdekében.