Szent Imre Általános Iskola és Óvoda

   8000 Székesfehérvár, Budai út 4. OM 030070
   E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. Tel: 22/318-232

máj.
11

KIS BÓBITÁZÓINK EGYMÁSNAK SZURKOLTAK

2015. május 11. (szerda)

2016. május 11-én óvodánkban egy egész éves, közös munka fejeződött be. A nagycsoportosok vidám, csillogó szemekkel várták az iskolából érkező tanító nénit és a más ovikból érkező leendő elsősöket az utolsó Bóbita-foglalkozásra.

A gyermekek mozgással tölthették ezt az órát.

Az óvó nénik vezényletével mondókák ritmusos, pattogó üteme mellet zajlottak a bemelegítő gyakorlatok.

Ez után egy „meseerdőben” találták magukat a nagycsoportosok. A leküzdésre váró akadályok természetesen csak színes tornaeszközökből épültek, de így bátran lehetett kúszni, mászni, húzódzkodni, hemperegni, egyensúlyozni.

Az utolsó mozzanat egy „mindent eldöntő” sorverseny volt. Ildi, Mariann, Judit és Bernadette néni bóják, egy kötél, néhány karika és labda segítségével igazi küzdőtérré alakították a termet. Kezdődhetett a hangos szurkolás.

A foglakozás végén mosolyogva köszöntek el egymástól felnőttek és gyerekek a közeli viszontlátás reményében.

 

Képtár > 2015-16. tanév > Bóbita 12.

ápr.
27

RENDRAKÁS A DÖNGŐ LÉPTŰ ÓRIÁS UTÁN – AZ UTOLSÓ ISKOLAI BÓBITÁN

2016. április 27. (szerda)

Ebben a tanévben utoljára jártak az ovisok Bóbita-foglalkozáson az iskola könyvtárában.

Oszkártól és Piritől, a foglalkozások emblematikus bábfiguráitól, szeptemberben „azt az ígéretet kapták” a kicsik, hogy „végigkalauzolják őket a mesék varázslatos birodalmán”.

Öt történetet dolgoztak fela tanító nénivel az elmúlt hónapokban a leendő iskolások. Most újra terítékre kerültek ezek a mesék.

Motivációként meghallgatták Gazdag Erzsi „Mesebolt” című versét – még megzenésített formában is. Természetesen a verseskönyv is előkerült egy „öreg, poros” könyvespolc legbelső zugából. Szívmelengető volt hallani, amint szinte mindenki boldogan közölte a „Mesebolt” képének láttán, hogy ez „nekünk is megvan otthon”.

Ez után kiderült, hogy „egy döngő léptű óriás ledöntögette a bolt polcairól a mesék kellékeit, szereplőit”.  A gyerekeknek kellett segíteniük a rendrakásban, méghozzá úgy, hogy Lőrinczné Schvarcz Magdolnatanító néni felolvasott egy-egy rövidített mesét, melynek illusztrációja a táblára került, majd ezek alá gyűjtötték a bennük szereplő tárgyak képét, csoportosítva.

Egy rövid, mozgásos, ujj-tornáztató versike gyakorlása után előkerültek a ceruzák és a munkafüzetek is, amiben egy furfangos útkeresővel és egy számlálós feladattal is ügyesen birkóztak meg az ovisok.

Végül jöhetett a sokak által kedvelt kézműves tevékenység. Bezáródó tulipánt készíthettek a gyerekek – vágással, színezéssel, rajzolással és ragasztással –, melynek kelyhében egy virág tündérke rejtőzött.

Búcsúzáskor, az ismét meghallgatott vidám dal hangjaira egész tulipánerdő emelkedett a magasba, mert mindenki szerette volna megmutatni a tanító néninek, milyen jól sikerült az alkotása.

 

Képtár > 2015-16. tanév > Bóbita 11.

ápr.
13

GYÖNGY- ÉS TERMÉNYHALMAZOK AZ ÓVODAI BÓBITÁN

2015. április 13. (szerda)

A 10. Bóbita-foglalkozás az óvodában zajlott Aschenbrenner Zsuzsa néni, Ruppert Ildi néni és Szalai Ági néni „vezényletével”.
Először a gyerekek a szőnyegre telepedtek egy kis tábla mellé, melyen a Hamupipőke című mese illusztrációi voltak elhelyezve, csakhogy ezek a képek összekeveredtek. A kicsik egy rövid beszélgetéssel felelevenítették a történetet, és orvosolták a sorrendbéli hibákat.

Ezt egy kiszámoló követte:
„Madarak voltunk, földre szálltunk,
Búzaszemet szedegettünk.
Mondd meg nekem te, hányat mondasz te!”

Az ovisok, hipp-hopp, kört alkottak, az óvó néni elhaladt előttük, akihez a mondóka végére ért, annak egy számot kellett mondania tízes számkörben, majd ennyiszer kellett hangszereket megszólaltatni vagy mozdulatokat végrehajtani. Végül a többiek is követték a kiválasztott példáját, ily módon is megtapasztalva a számosságot.

Még mindig volt játék a felnőttek tarsolyában. Amíg az apróságok csukott szemmel, izgalommal telten várakoztak, addig a terem minden lehetséges pontján színes papírból kivágott papucsokat rejtettek el. Gyors keresgélés után, vidáman gyülekeztek a nagycsoportosok talált „kincseikkel”, majd az azonos mintájú és színű lábbelikkel gyorsan párokat alkottak.

Apró tálkák kerültek elő, hogy a bennük rejlő magocskákat megismerhessék ovisaink. Bizony a kenyérgabonánkat nem tudta mindenki elsőre megnevezni, az óvó nénik leleményességét dicséri ez a feladat is.

A gyerekek kooperativitását segítette elő az asztalok közepén elhelyezett gyöngyhalmaz, amit „időre” kellett csapatonként szétválogatni. Természetesen, az oszkáros munkafüzet számlálós, színezős és írás-előkészítő feladatai sem maradhattak ki a tennivalók sorából.

Végül, a mindig nagy népszerűségnek örvendő, ugyanakkor a kézmozgásokra igen fejlesztő hatású alkotás következett.  Színes papír virágocskákat lehetett egy kitalált sorminta szerint felragasztani.

A jól végzett „munka” után finom gyümölcsökkel púpozott tálak jártak kézről-kézre, hogy ovisaink ne csak szellemben és lélekben válhassanak egészséges iskolásokká, hanem testben is.

Képtár > 2015-16. tanév > Bóbita 10.

márc.
23

CIPŐPÁROSÍTÁS HAMUPIPŐKÉSEN
– A BÓBITÁN

2016. március 23. (szerda)

Március 23-án ovisaink az iskolai Bóbita-foglalkozáson Hamupipőke történetét dolgozták fel.

A Grimm testvérek közismert tündérmeséjét még úgy is szívesen meghallgatták a gyerekek, hogy többségük már jól ismerte. Ez ki is derült a tanító néni kérdéseire adott válaszokból.

Mesehallgatás után az oszkáros munkafüzetben, megadott szempontok szerint kellett képeket válogatniuk a nagycsoportosoknak, majd a Hamupipőke rendetlen mostohái által szanaszét hagyott cipőket párosították, és számlálták.
Pihentetőül, a korábbi foglalkozásokról már jól ismert mondókákat elevenítették fel, mozgássorok kíséretében.

Új verset is tanultak az iskolába készülők. Weöres Sándor „Eresz alól fecske fia…” kezdetű írásának megzenésített változatát – ismétlődő mozdulatok segítségével – memorizálták.
A tavasz villás farkú, bársonyruhás hírnökeiről fotókat is nézegettek, és megbeszélték a kismadárral kapcsolatos legfontosabb ismereteket is.

Mivel Hamupipőke segítői a mese szerint madarak voltak, így ez a motívum a kézműves percekben készített tavaszi fácskán is feltűnt, melynek megalkotása során a vágást és ragasztást is gyakorolhatták ovisaink.

A gyerekek az újonnan tanult dal vidám, hangos éneklésével búcsúztak a tanító nénitől.


Képtár > 2015-16. tanév > Bóbita 9.

márc.
16

AKADÁLYPÁLYÁN ÜGYES(K)EDTEK BÓBITÁZÓ OVISAINK

2016. március 16. (szerda)

Ismét megrendezésre került az immár hagyományosnak mondható tavaszi Bóbita-akadály. Ez egy sportos, ügyességi játékokat felsorakoztató, tornatermi foglalkozás volt óvodásaink számára.

Az óvodások hat állomáson keresztül bizonyíthatták rátermettségüket, ügyességüket. 9-10 fős csoportokban haladtak próbatételről próbatételre. Bizony szükség volt az összerendezett, koordinált mozgásra, egyensúlyérzékre, koncentrált figyelemre, összpontosításra.

A gyerekek kipróbálhatták a koordinációs létrát, trambulint, célba dobó állványt, billenő rácshintát, egyensúlyozó korongokat, és mágneses pecabotokkal gyűjthettek halacskákat. Persze a kicsik játéknak és mulatságnak érezték az összes mozgás- és figyelemfejlesztő gyakorlatot, hiszen közülük több is meseköntösbe volt öltöztetve. A kislabdák „borsószemekké”, a kék tornamatracok képzeletbeli „kristálytóvá” váltak.

Minden állomáson egy-egy pedagógus várta a gyerekeket egy negyedik osztályos segítővel. Az iskolások feladata volt többek között a hangulatos menetlevelekbe tavaszi pecsétet nyomni a sikeresen végrehajtott feladatok után.

Az ovisok vidáman, elégedetten és meglehetős magabiztossággal köszöntek el a tanítóktól.


Képtár > 2015-16. tanév > Bóbita-akadály 2.

febr.
24

BÓBITÁZÓ NAGYCSOPORTOSAINK LEGÚJABB ÉLMÉNYEI

2016. február 24. (szerda)

Február 24-én, szerdán, Bóbita-foglalkozás volt óvodánkban.

Ildi néni, Judit néni és Zsuzsa néni bábozással, illetve szerepjátékkal kezdték a munkát. A róka és a szegény ember történetét elevenítették fel oly módon, hogy kicsik és nagyok „belebújtak” a vörös bundás ravaszdi és a többi szereplő bőrébe. A gyerekek tágra nyílt, ámuló szemekkel hallgatták az iskolából már jól ismert mesét, egy új szemszögből.

Előkerült több illusztráció is, melyek természetesen rossz sorrendben szerepeltek a táblán. Azonnal izgatott diskurzus alakult ki, hogyan lehetne orvosolni a problémát.

Tízen pillanatok alatt a mező hajladozó fűszálaivá váltak, és a többiek segítségével cserélgették vagy határozták meg a sorban elfoglalt helyüket. Ily módon lehetőségük nyílt a saját testsémájukkal és az irányokkal kapcsolatos ismereteik elmélyítésére.

Ezek után körjáték következett, amihez egy mondókát is meg kellett tanulniuk az ovisoknak: „Jön a róka, ne nézz hátra! Tüzet visz a markába’. Meg ne fordulj, szépen állj, mert a róka közel jár!”

A munkaasztaloknál lévő ülőhelyeiket is dal kíséretében keresgélték a nagycsoportosok. „Szegény legény vagyok én, …” - hangzott jól hallhatóan. Érződött, hogy legidősebb óvodásaink már napok óta készültek erre az alkalomra.

A munkafüzetben összetett feladata volt az ovisoknak. Számláltak, soronként és oszloponként keresgéltek kis rajzok között, matricáztak, színeztek, irányok szerint haladtak egy sakktáblaszerű ábrán.

A kézműves foglalkozáson ragasztással és rajzolással egy pohártartó dísz készült, ami szintén rókát ábrázolt.

Búcsúzóul ismét a tanult dal hangzott el. Tartalmas és vidám órát zártak így óvodásaink.


Képtár > 2015-16. tanév > Bóbita 8.

febr.
10

BÓBITA, IMMÁR 7. ALKALOMMAL

2016. február 10. (szerda)

A 7. Bóbita-foglalkozás az iskolában zajlott.

Egy meglehetősen összetett népmesét dolgoztak fel a tanítók a gyerekekkel. A róka és a szegény ember történetében központi szerepe volt egy mérges medvének is, így nem meglepő, hogy a játékpolcokról ismert figura lett a foglalkozás központi szereplője.

A felnőttek mackós bábbal köszöntötték a gyerekeket. A mozgással egybekötött mondóka- és daltanulás során is medvés rigmusokra táncoltak a kicsik. Képeket böngésztek a kivetítőkről, és megbeszélték a kedves kinézetű állat valódi természetét.

A foglalkoztató füzetek feladataiban számláltak, párosítottak, színeztek, matricáztak, sorok között tájékozódtak a leendő nebulók. Ily módon fejlődhetett a számolási készség, számfogalom, finommotorika és a memória.

Az esemény végén pedig vágással, rajzolással, színezéssel és ragasztással készült ujjbábokkal integettek vissza a folyosókról a tudással és vidámsággal feltöltődött ovisok.


Képtár > 2015-16. tanév > Bóbita 7.

jan.
27

NAGYCSOPORTOS ÓVODÁSOK AZ ISKOLAPADBAN

2016. január 27. (szerda)

Január 27-én a nagycsoportos ovisok „iskolást játszottak” első osztályosaink segítségével.

A tanító nénik „Vidám fejtörők” címmel egy kis foglalkoztató füzetet állítottak össze, külön erre az alkalomra, mely tele volt komoly, leendő iskolásoknak való feladatokkal.

Az esemény a farsang jegyében zajlott. A gyerekek egy táncos mulatságot ábrázoló képen számláltak, téri tájékozódási, hangelemző, memóriafejlesztő feladatokat végeztek, kiegészítették a rajzokat. Oszloponként és soronként keresgéltek a mókás arcú bohócok között. „Királylányoknak való gyöngysort fűztek” színes mértani alakzatokból, vagyis ismétlődő sormintákat alkottak. A jelmezek szélvarrásaira emlékeztető hullám-, cikk-cakk, hurokvonalakat kellett átírniuk és folytatniuk írás-előkészítő feladatként.

A játékosnak tetsző, ugyanakkor kellő figyelmet igénylő feladatokat pihenésképpen időről időre megszakította egy-egy mozgással kísért daltanulás.

Az esemény különlegességét az adta, hogy az iskolapadokban hármasával ültek a gyerekek, méghozzá úgy, hogy két óvodás közé egy-egy elsős került. A legkisebb iskolások segítettek a tanító néniknek ellenőrizni a leendő első osztályosok munkáját. Az órarendeken szépen gyűltek a piros pontok.

A 4. osztályosok, nagy bánatukra, nem lehettek jelen a különleges eseményen tanítóikkal, de ajándékkal kedveskedtek az ovisoknak. Napokon keresztül nagy gondossággal készítették az aprólékos mintázatú és színezésű farsangi szemüvegeket, melyet az ovisok aztán büszkén öltöttek magukra a búcsúzkodásnál.


Képtár > 2015-16. tanév > Iskolást játszunk

jan.
20

A TÜNDÉRMESE AZ ÓVODÁBAN FOLYTATÓDOTT
– BÓBITA 6.

2015. január 20. (szerda)

A leendő első osztályosainkat váró tanító nénik – Bankó Eszter és Lőrinczné Schvarcz Magdi néni – ismét az óvodába látogattak, Bóbita-foglalkozásra.

Az óvó nénik egy kedves kis énekes körjátékkal kezdték a munkát. „Mély kútba tekintek…” – énekelték az ismerős dalt a kicsik. Hamarosan az is kiderült, miért pont erre az énekre esett a választás. Előző alkalommal az iskolában Holle anyó történetét mesélték el a tanító nénik, és bizony ebben kulcsszerepe volt a kútnak. Jó volt újra feleleveníteni a varázslatos tündérmesét.

Következhetett a számlálás. Cipócskákat és almákat csoportosítottak a gyerekek tálcákon, így összevetve a különböző mennyiségeket.

Előkerültek a munkafüzetek is, melyben számolós és színezős feladatokat kellett az utasításoknak megfelelően végrehajtani.

A kézműves foglalkozáson síkbábok készültek. A szorgos lány arcvonásait megrajzolták, majd a ruháját aranyszínű szívecskékkel díszítették az ovisok.

A foglakozás zárásaként ismét énekes körjátékot játszottak a gyerekek, de most már az elkészült síkbábokkal.

Képtár > 2015-16. tanév > Bóbita 6.

jan.
13

HOLLE ANYÓ TÖRTÉNETE NAGYCSOPORTOS SZEMMEL
– BÓBITA 5.

2016. január 13. (szerda)

Január 13-án harmadik ízben vettek részt ovisaink iskolai Bóbita-foglalkozáson. Oszkár és Piri, a két bábfigura, néhány perc erejéig megelevenedett Bankó Eszter és Lőrinczné Schvarcz Magdolna tanító nénik kezében. Az egérke és a tigris együtt „vitatták” meg, hogy melyik mesével ismerkedjenek meg ezúttal a kicsik.

Holle anyó történetére került a sor, melyből a gyerekek megtudhatták, hogy a jó elnyeri a jutalmát, és a látszatra nem szabad adni.

A mesével kapcsolatos beszélgetést egy számfeladat követte, ahol már a számláláson túl a több-kevesebb fogalmával is találkozhattak az ovisok.

Az írás-előkészítő feladatot egy kis ujjtorna előzte meg, ami pezsdítő volt a gyerekeknek, hiszen felállva utánozhatták a tanítók mozdulatait, miközben egy tréfás, pergő ritmusú mondókát memorizáltak hallás után.

Nem maradhatott el a daltanulás sem, Kányádi Sándor egyik megzenésített versét énekelték együtt felnőttek és gyerekek.

Az apró kezek fokról fokra ügyesednek a rendszeres színezéstől, ragasztástól, az olló használatától. Egy sötétkék kartonra téli tájat varázsoltak ezúttal az ovisok a tanító nénik segítségével, melyen egy vidám hóember álldogált a havas domboldalon két fenyő, egy házikó és sok-sok hópihe társaságában.

Búcsúzóul még néhányszor elhangzott a frissen tanult dal: „Betemetett a nagy hó erdőt, mezőt, rétet”.


Képtár > 2015-16. tanév > Bóbita 5.