Szent Imre Általános Iskola és Óvoda

   8000 Székesfehérvár, Budai út 4. OM 030070
   E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. Tel: 22/318-232

máj.
10

ENNYI MINDENT TUDUNK MÁR!

2017. május 10. (szerda)

Bóbita-foglalkozásaink sorában utolsó alkalommal került sor a „hagyományos” változatra. Iskolába készülő saját és „vendég” nagycsoportosaink egy része Poór Niki nénivel és Bakter Éva nénivel kalandozott tovább Oszkár tigris és Piri egérke birodalmában, másik részük pedig az angol nyelv és az informatika újabb rejtelmeit fedezte fel.

Jurcsek Rita néni ezúttal valamennyi, eddig tanult dalt és mondókát átismételt a kicsikkel, akik meglepő ügyességgel fújták a strófákat, bár angolul kellett ezt megtenniük. Rita néni egyéb kérdésekben is elámult az ovisok jó emlékezetén, hiszen pontosan tudták, hogy az előző alkalommal hol is fejezték be azt a kisfilmet, amelyben Disney-hősök sorakoznak az apróságok segítségére az új szavak magtanulásához. Az ismétlésen túl ezúttal is a testrészek elnevezése volt a fő téma, így a rajzfilmfigurák is e témakörben hívták játszani a résztvevőket. A „Magic English” című, vicces jeleneteket tartalmazó, s ezáltal is a tanultak bevésését segítő filmecske nem csak mosolyt csalt a kis arcokra, hanem sok-sok angol szónak a begyakorlásában is jó szolgálatot tett.

Az informatikateremben, Teker Éva nénivel is ismételtek a gyerekek. Újra kipróbálhatták PC Peti legkedveltebb játékait, amik szórakoztató színteret biztosítottak az iskolába lépéshez nélkülözhetetlen részképességek fejlesztéséhez. De azért a digitális világban is tanultak új ismeretet az óvodások. Bizony ők már hamarosan kis elsősök lesznek, ezért természetesen kórusban sorolták a számokat tízig Éva néni kérésére. Ez szolgált ugyanis az új tevékenység bevezetéseként, mert ebben játékokat kellett a számképeknek megfelelően levenni a „polcról”, vagy feltenni oda. Nem is fogott ki egyik nagycsoportoson sem ez a nem könnyű feladat, hiszen ők már tényleg készen állnak az iskolára. Persze azért játszani is szeretnek, így a foglalkozás befejező részében szívesen kihasználták a „kívánságműsort”, ahol bármely, ebben a tanévben megismert játékkal játszhattak. Ezek a játékok azonban soha nem öncélúak voltak, hiszen iskola-előkészítő programunk fontos részeként a digitális kompetenciát, illetve a tanuláshoz nélkülözhetetlen egyéb területeket is erősítették.

Az óvodásokra vár még egy „bóbitázás”, de azon az akadályversenyen a mozgás kap majd főszerepet.

Képtár > 2016-17 > Bóbita - 7./B

ápr.
26

A BÓBITÁZÓ OVISOK KÍVÁNSÁGAI AZ ARANYHALHOZ

2017. április 26. (szerda)

Mit kívánsz?– hangzott a kérdés a hetedik Bóbita foglalkozás elején, ahol az aranyhalacska varázslatos tulajdonságairól volt szó. A beszélgetést követően a nyomógombbal forgatható aranyhalacskának fogalmazták meg kívánságaikat óvodásaink. Az egészen gyermeki kívánságok, mint egyszarvú ló, különböző játékok mellett, komoly kérések is elhangzottak, melyek a családtagok fájós lábának, derekának meggyógyulására irányultak.Az óvodások segítőkészsége, önzetlen szeretete került felszínre egy-egy kívánságban.

Az öreg halász és az aranyhal meséjét követően a tengerre indultak halászni a nagycsoportosok. Vidám mondóka kíséretében érkeztek a nyílt tengerre, ahol a halászat és a horgászat közötti különbségekkel ismerkedtek, majd mágneses készségfejlesztő játék segítségével fogták ki egymás után az „aranyhalakat”.

A foglalkozás második felében káprázatos papírakváriumokat alkottak, melybe szép számmal kerültek aranyszínű pikkellyel díszített halak is. Büszkén, mosollyal az arcukon indultak vissza az oviba.

Képtár > 2016-17 > Bóbita - 7./A

márc.
29

A 101 KISKUTYA ÉS AZ ÓVODÁSOK

2017. március 29. (szerda)

Lassan a végéhez közeledik a tanév, így kis „bóbitázóink” – azaz iskolába készülő nagycsoportosaink, illetve a más óvodákba járó, de rendszeresen nálunk vendégeskedő gyermekek – egészen otthonosan érzik magukat iskola-előkészítő foglalkozásainkon. Nem csak a Bakter Lászlóné, Éva néni és Poór Niki néni által tartott „tanórákon”, hanem a SANSZ programunk elemeivel őket megismertető angol- és informatikaórákon is egyre ügyesebbek a gyerekek.

Ludvig Zsoltné Jurcsek Rita néni legutóbbi angolfoglalkozása is ismétléssel indult. Hiszen olyan sokat tudnak már az ovisok, hogy bőven van miből válogatni a korábban tanultak közül. A jól ismert és igen kedvelt „Hello song” fülbemászó dallamaival kezdődött az angolozás, majd elsorolták a számok neveit és – persze játékosan és énekkel kísérve – a testrészek elnevezéseit. A foglalkozásnak otthont adó tanteremben felfedező körútra indulva és keresgélve ismételték át a színeket, majd egy néhány perces kisfilm bevezetésével új anyagrészhez érkeztek. A filmecskében a 101 kiskutya négylábúinak érzéseit figyelhették meg a gyerekek, majd megtanulták a megfelelő angol kifejezéseket is hozzá. Így most már nem csak magyarul tudják jelezni majd akár otthon is, hogy éhesek, fáradtak, esetleg fáznak.

Az informatikateremben Teker Éva néni várta most is a nagycsoportosokat, akik már maguktól sorolták, hová is kell kattintani, ha a fejlesztőjátékok oldalára szeretnének eljutni. Éva néni ezúttal már egészen iskolás részképességek fejlesztéséhez segítséget nyújtó elfoglaltságokkal ismertette meg a kicsiket. Egy ügyességi játék során a jobb és bal irányok ismeretére, valamint a megfelelő ujjmozgásokra volt szükség, és ezek a részképességek később jól jönnek majd az írás megtanulásához. Ezután egy összekeveredett játékdobozban kellett felismerni a korábban megmutatott játékokat, amivel a figyelmüket és emlékezetüket „tornáztathatták” az óvodások. A billentyűzet néhány különleges nyomógombjának nevét és helyét is megtanulhatták a következő játék során, ahol a számbillentyűk helyének megfigyelésével békákat ugraszthattak el a tavirózsák leveleiről, illetve „szívószálakból” építhettek képeket a megfigyelt minták lemásolásával. Ez utóbbi tevékenységekhez az irányok ismeretére, a formafelismerés képességére is szükség volt.

Ahogy ügyesednek a gyerekek, úgy válik számukra egyre természetesebbé, hogy iskolai környezetben vannak. Ezáltal türelmük, kitartásuk is erősödik, hogy mire valóban iskolapadba ülnek, könnyedén megbirkózzanak a rájuk váró feladatokkal.

Képtár > 2016-17 > Bóbita - 6./B

márc.
08

A PIROS KABÁTOS KISLÁNNYAL BÓBITÁZTAK ÓVODÁSAINK

2017. március 8. (szerda)

A mai nap óvodásaink számára ismét érdekesnek ígérkezett. Izgatottan jöttek át az oviból az újabb Bóbita-foglalkozásra, ahol a már jól ismert, Piroska és a farkas című mese feldolgozása várta őket.

Nem is akárhogyan! Hiszen ők maguk bújtak a szereplők bőrébe. A fiúk suhogó faként mutatták Piroskának az utat, a lányok szép tavaszi virágokat adtak a kislánynak, hogy elvihesse azokat nagymamájának. Az erdei házikóban a vadász aztán kimenekítette őket a nem túl szimpatikus farkas „fogságából”.

Nagycsoportosaink óriási lelkesedéssel vettek részt a szerepjátékban, majd a munkafüzet feladatainak megoldása után elkészítették saját kosarukat, melyet megtöltöttek a nagymamának vitt finomságokkal: kaláccsal, teával, citrommal, almával.

Kosárkáikkal a karjukon, vidáman tértek vissza csoportjaikba.

 

Képtár > 2016-17 > Bóbita - 6./A

 

 

 

 

 

 

febr.
22

A FEJÜNK ÉS A VÁLLUNK, ILLETVE A GYÜMÖLCSSZEDŐ REPÜLŐGÉP

2017. február 22. (szerda)

„Bóbitázóink” egy része most is „igazi” tanórán vett részt igazi első osztályosok társaságában, ám akik két hete már részesei voltak első „Iskolást játszunk” elnevezésű foglalkozásunknak, ezúttal újabb angol nyelvi és informatikai ismereteket szerezhettek.

Jurcsek Rita néni angolóráján most a testrészek neveit tanulták meg a kis óvodások, persze ezt is énekkel és sok játékkal kísérve. Egy kedves kis filmecskét is megnéztek erről a témáról, amelyben Disney-mesehősök segítettek a kicsiknek memorizálni az új szavakat. A nyelvi foglalkozásoknak ilyen fiatal résztvevők esetében is fontos része az ismétlés, így a számok angol elnevezését is elsorolták a nagycsoportosok. Hogy ez ne váljon számukra unalmassá, Rita néni egy felelgetős játékot talált ki, ahol a kisfiúk és a kislányok mondták felváltva egymásnak a szavakat. A fára felmászó, majd az esőben onnan lepottyanó pókfiúcskáról szóló dalocskát is újra elénekelték az órán mindvégig lelkes és fáradhatatlan ovisok.

Az informatikateremben Teker Éva néni újabb internetes játékokkal ismertette meg a nagycsoportosokat. Ezek az elfoglaltságok azonban ezúttal is többet jelentettek puszta szórakoztató időtöltésnél. Mert a vízen átkelő teknőcöt csak úgy lehetett szárazon továbbjuttatni, ha a gyerekek ügyesen megszámlálták a „köveken” látható pöttyöket, és még az irányt is gondosan kikövetkeztették. A kalapos kacsa sárga golyócskájának megtalálása pedig még egy felnőtt figyelmét is próbára tudja tenni. Ám a gyerekek eredményesen megküzdöttek ezzel a feladattal is. Volt kézügyességet fejlesztő repülőgépes játék is, ahol a figyelmetlenül vagy ügyetlenül kerülgetett gyümölcsökből bizony gyümölcssaláta lett, és nem szépen összegyűjtött pontocskák. A papíron már jól ismert puzzle-kirakás a számítógépen kicsit másként történik, hiszen az irányításhoz használt egér megfelelő gombjának megfelelő megnyomása is szükségeltetik mindehhez. Ily módon a gyerekek finommotorikája is fejlődik.

Angol- és informatikaórán is egyre több feladattal találkoznak a „bóbitázók”, ám mivel mindez nekik megfelelő formában kerül elő, ők minden alkalommal úgy érzik, játszani jönnek ide.

Képtár > 2016-17 > Bóbita - 5./B

...ugrálok!

febr.
08

IGAZI ISKOLAPADBAN, IGAZI TANÓRÁN – DE MÉG SOK JÁTÉKKAL

2017. február 8. (szerda)

Legutóbbi Bóbita-foglalkozásunkon saját és „vendég” nagycsoportosaink különleges eseményre látogattak az iskolába. Az Iskolást játszunk” elnevezésű foglalkozás ezúttal valóban iskolás elfoglaltságot jelentett a kicsik számára.

Egy egész tanórát töltöttek az iskolába készülők a jelenlegi első osztályosok tantermében, ahol az „otthon” lévő, mostani első osztályos tanulóink is segítségükre voltak.

Bakter Lászlóné Éva néni és Poór Niki néni fogadta a szépen sorakozó óvodásokat, akik izgatottan foglaltak helyet az iskolapadokban, ahol az elsősök már várták őket. A csengőszó elhangzása után a hetesek elmondták a jelentést, ezzel kezdetét vehette a „tanóra”.

Az iskolást játszók „könyvet” is kaptak a munkához, ami egy életkorukhoz igazított feladatokat tartalmazó kis füzet volt. Mivel éppen a farsang időszakában járunk, jelmezbálos és bohócos képekkel várta az ügyes kezeket a Vidám fejtörők című „könyvecske”, amelynek segítségévelszámolni, rajzolni és vonalakat húzni is tudtak az óvodások.

Az első osztályos segítőknek komoly feladata volt mindeközben. Az ovisok „tájékoztatójába” szorgalmasan rajzolták a rengeteg piros pontot, amelyet a jó megoldásokért kaptak. Büszkén és fáradhatatlanul végezték ezt a feladatot, s fegyelmezett viselkedésükkel jó példát mutattak az „iskolást játszóknak”.

De ők, a nagycsoportosok is dicséretet érdemelnek, hiszen mindvégig lelkesen jelentkeztek és türelmesen megvárták, míg a tanító néni felszólítja őket.

Az óra végén az óvodások ajándékot is kaptak leendő tanítóiktól. A kislányok mókuskát, a kisfiúk egy kedves róka úrfit ábrázoló álarccal a kobakjukon térhettek vissza az óvodába. Természetesen a Vidám fejtörőket is hazavihették az óvodások, s így elkészíthették benne a házi feladatukat is – mert egy iskolásnak, ha csak játékból is, de már az is jár.

 

Képtár > 2016-17 > Bóbita - 5./A

jan.
25

MILYEN SZÍNŰ A BUBORÉK?

2017. január 25. (szerda)

Óvodásaink, valamint a mi iskolánkba készülő „vendégóvodások” ismét az iskolában jártak újabb Bóbita-foglalkozásainkon. A gyerekek egy csoportja – ahogyan más alkalmakkor is – most is Éva nénivel és Niki nénivel ismerkedett Oszkár tigris és Piri egérke kalandjai által, a többi kis „bóbitázót” pedig az angol nyelv és a számítógépek rejtelmei várták.

Jurcsek Rita néni angolfoglalkozásán újra felszállhattak az „utasok” a mesebeli autóbuszra, amellyel képzeletben Londonba utaztak. Ebben a városban „látogatták meg” régi barátjukat, Cookie cicát, akivel az ottani farsangra is bekukkantottak. Márpedig egy farsang nem telhet el éneklés és tánc nélkül, ezért az „If you’re happy and know it” kezdetű dalocskát énekelve mulattak is a gyerekek egy jót.

Utána a színek világába kalandoztak – természetesen angolul. Ez a tanulás egyben komoly koncentrációfejlesztő feladat is volt a kicsiknek, ami annyira jól sikerült, hogy még az informatikaterembe lépés előtt is a színeket sorolták.

A színek ismerete a számítógépes kalandhoz is jól jött ez alkalommal. Most már ugyanis az interneten is jártak az óvodások Teker Éva néni irányításával, s a kifejezetten kisgyermekek számára működtetett egyszervolt.hu oldalon éppen egy színes buborék-pukkasztó játék volt az első, amivel találkoztak. A gyerekek csak azt figyelték, hogy hol van legalább két egyforma köröcske, amit egy kattintással kipukkaszthatnak, de közben fejlődött a finommotorikájuk, a mennyiségfogalmuk, a helyzetfelismerő képességük. És ez még csak az első foglalatosság volt. Az ezt követő színezős játék során a kombinációs képességre, a puzzle kirakásakor és a bújócska megfejtésekor pedig a rész-egész viszonyok felismerésének képességére volt szükség.

Az angol és informatikafoglalkozások segítségével most is egy lépéssel közelebb kerülhettek ahhoz, hogy részképességeikben is gyakorlottabbak legyenek az iskolához. De ebből ők annyit érzékeltek, hogy megint játszottak egy jót angolul és a számítógépen.

 

Képtár > 2016-17 > Bóbita - 4./B

jan.
11

A KASTÉLY TITKA A BÓBITÁN

2017. január 11. (szerda)

Nagycsoportos óvodásaink Bakter Éva néni és Poór Niki néni vezetésével érkeztek meg a mesék birodalmává alakított valódi, iskolai osztályterembe, ahol a borsószem hercegkisasszonyról szóló mese nyomán, a rózsaszín királyi ágy takarója alól, még az elrejtett borsószem is előkerült.

Óriási lelkesedéssel kutattak az ovisok a hercegi lányka láncának szétgurult gyöngyszemei után a zegzugos terem útvesztőjében, hogy a kincskeresést aztán játékos, mégis fegyelmezett mondókatanulás kövesse. Oszkár tigris és Piri egérke segítsége szükségeltetett a munkafüzet feladatainak megoldásához, no meg komoly, már-már iskolásokhoz méltó koncentráció.

Ügyes gyermekkezek építették fel ezt követően a királyi kastélyt a táblánál, melynek képe szolgált segítségül a társaknak a puzzle kirakásához. Az elkészült, csodás építmények mellé még óriási, persze zöld borsószem is került, hogy emlékeztesse óvodásainkat „a nagy próbatételre”. Az önállóan összeállított, s felragasztott képpel végül boldogan, szinte kastélytulajdonosnak érezvén magukat vonultak vissza a gyermekek óvodai csoportjaikba.

Képtár > 2016-17 > Bóbita - 4./A

dec.
14

ÚJABB UTAZÁS
A VARÁZSLATOS BUSSZAL

2016. december 14. (szerda)

„Bóbitázóink” azon csoportja, akik nem Niki nénivel és Éva nénivel kalandoztak Piri és Oszkár mese- birodalmában, ezúttal is angol-, illetve informatikafoglalkozáson vettek részt.

Jurcsek Rita néni már karácsonyra készülődött a nagycsoportosokkal. Ennek jegyében egy kedves kis rajzfilmecskét néztek meg – természetesen angolul -, de Rita néni mesélt a kicsiknek arról is, hogy bizony más országokban a Télapónak is köze van a gyerekek ajándékainak célba juttatásához. A mi iskolába készülőink „célhoz juttatását” ezúttal is képzeletbeli autóbuszuk végezte. „Utazás” közben már kívülről fújták a múlt alkalommal megtanult kis dalocskát a járműről és annak kerekeiről. Persze ezt se magyar nyelven énekelték.

A nyelvtanulásban is fontos szerepe van az ismétlésnek, így az üdvözlésre, elköszönésre használatos dalokat, valamint a számok neveit most is elénekelték, elsorolták.

Egy új játék, s általa új ismeret is előkerült a mostani foglalkozáson. A színek elnevezésének rögzítésére elrejtett kártyákat keresgéltek a gyerekek, miközben lehetőségük volt jó sokszor elismételni az újonnan tanultakat.

Eközben az informatikateremben is valami újat tanulhattak a kicsik. Teker Éva néni szokatlan módon történő rajzolásra invitálta őket. Először nem is volt olyan egyszerű a számítógépes egérrel húzni a vonalakat, de miután ráéreztek a gyerekek a mozdulatokra, már csak a fantáziájuk szabhatott határt az alkotásnak. A program segítségével gyorsabban lehet színnel vagy mintázattal kitölteni a rajzok részeit, de az is nagyon tetszett az óvodásoknak, hogy alkotásaikat kész elemek beillesztésével tehették tökéletessé. A legjobban sikerült rajzokat Éva néni a kivetítőn is megmutatta, s ennek kapcsán azokra a kérdésekre is választ kaphattak a kis ovisok, hogy miért is kell elmenteni valamit a gépen, és egyáltalán: mit is jelent az a mentés.

Mivel már többször jártak informatikafoglalkozáson az iskolába készülő kicsik, sokat ügyesedtek az eszközök kezelését illetően. Már egyre kevesebbszer kattintanak bal helyett jobb gombbal, és a megfelelő finommotorikus képességeket igénylő dupla kattintás is szinte hibátlanul működik.

Legközelebbi számítógépes kalandjukon már az internettel, azon belül is a számukra hasznos és fejlesztő elfoglaltságokkal ismerkednek meg.

Képtár > 2016-17 > Bóbita - 3./B

dec.
07

FARKASTÖRTÉNET ÉS RUDOLF-UJJBÁB A BÓBITÁN

2016. december 7. (szerda)

Szent Miklós püspök látogatása után egy nappal újabb iskolai látogatást tettek nagycsoportos óvodásaink.

A foglalkozáson a gonosz farkas jóságának esélyét latolgatták a tanító nénikkel. A meséből kiderült, hogy egy farkas is lehet jóságos, ha a barátairól van szó. A történetben számos állat szerepelt. Ezeket felidézve csoportosították a gyerekek a találós kérdések segítségével kitalált állatokat – élőhelyük szerint. Valamennyien nagyon élvezték az interaktív tábla adta lehetőségeket.

Ezt követően – Pirivel és Oszkárral – az állatkertbe indultak, s minthogy az oda vezető út hosszúnak bizonyult, járművet kellett választaniuk a „kistigrises” füzet segítségével. A vonatra „felpattanva”, a Ziki-Zaka zakatol… kezdetű mondókával érkeztek meg aztán a munkafüzet vonalvezetési feladataihoz.

Ha december, akkor Mikulás rénszarvasostól, ha rénszarvas, akkor persze Rudolf! A foglalkozás fontos elemét képező kézműves tevékenység során számtalan, csinosabbnál csinosabb kis rénszarvas „született” – ujjbáb formájában. Rendületlenül nyírtak, piros orrot gyúrtak, ragasztottak a kis óvodások, hogy aztán tele élményekkel, ujjaikon mosolygó „Rudolf-hadsereggel” induljanak vissza, az óvodába.

Képtár > 2016-17 > Bóbita - 3./A